|
Scenariusz lekcji geografii dla klasy III gimnazjum
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3236 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Cel ogólny : Określenie położenia województwa pomorskiego i wykazanie zróżnicowanie warunków naturalnych.
Cele szczegółowe:
Uczeń zna :
- rozmieszczenie obiektów geograficznych: krain, rzek, jezior, większych
kompleksów leśnych
- genezę rzeźby terenu woj. pomorskiego
- czynniki klimatotwórcze
- formy ukształtowane wskutek działalności wód, wiatru, lodowca
Uczeń wyjaśnia:
- terminy : bryza, jezioro rynnowe, przybrzeżne , oczko, deltowe, sztuczne
- zależność między elementami środowiska przyrodniczego
Uczeń potrafi :
- określić położenie geograficzne woj. pomorskiego
określić współrzędne geograficzne skrajnych punktów
- obliczać odległość rzeczywistą na podstawie mapy
czytać diagramy klimatyczne
- czytać mapy tematyczne
- korzystać z rocznika statystycznego
Postawy: Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Formy pracy : grupowa, zbiorowa
Metody : burza mózgów , praca z mapą i podręcznikiem
Środki dydaktyczne : podręcznik , atlas geograficzny, rocznik statystyczny woj. pomorskiego, diagramy klimatyczne miast, mapa ścienna województwa- dwustronna
Przebieg lekcji :
Faza wprowadzająca
1.Czynności organizacyjne
2. Uczniowie określają położenie geograficzne województwa pomorskiego na mapie Polski, wskazują skrajne punkty i określają ich współrzędne geograficzne. Zaznaczają je na mapach konturowych. Obliczają, na podstawie mapy ściennej rozciągłość województwa z północy na południe i ze wschodu na zachód .
3. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy .Uczniowie wybierają spośród siebie lidera , który będzie odpowiedzialny za pracę całej grupy. Lider losuje dla nie zadania.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie pracują w grupach , wykonując przydzielone im zadania.Nauczyciel kontroluje ich pracę , pomaga i wyjaśnia w miarę potrzeb.
2. Uczniowie przedstawiają w grupach wyniki pracy. Nauczyciel ocenia wkład każdego członka grupy.
Faza podsumowująca
Każda grupa otrzymuje od nauczyciela krzyżówkę do rozwiązania dotyczącą położenia i zróżnicowania warunków naturalnych województwa (załącznik1) .Grupa , która jako pierwsza rozwiąże krzyżówkę otrzymuje ocenę .
Karty pracy ucznia
Na podstawie podręcznika oraz map w atlasie geograficznym i innych dostępnych materiałów źródłowych wykonajcie następujące polecenia i odpowiedzcie na pytania:
Grupa 1 – Regiony naturalne , rzeźba i jej geneza woj. pomorskiego
1.Odczytaj na mapie ściennej regiony naturalne ( krainy geograficzne) naszego województwa 2. Podaj nazwę regionu , w którym znajduje się twoje miasto 3. Wskaż i podaj nazwę i wysokość najwyższego i i najniższego punktu woj 4. Wykaż zróżnicowanie ukształtowania powierzchni województwa 5. Podaj nazwy procesów , jakie ukształtowały rzeźbę tego terenu. Wymień charakterystyczne formy i podaj ich przykłady
Grupa 2 - Warunki klimatyczne woj. pomorskiego
1.Odczytaj z mapy w atlasie nazwy krain klimatycznych w obrębie województwa i krótko je scharakteryzuj 2. Jakie czynniki klimatotwórcze zadecydowały o różnicach klimatycznych 3. Dokonaj analizy porównawczej diagramów klimatycznych Gdańska i Kościerzyny . Wyciągnij wnioski. 4. Wyjaśnij , co to jest bryza i omów jej znaczenie w naszym regionie 5. Na podstawie map klimatycznych oceń przydatność woj. dla rekreacji
Grupa 3 - Wody powierzchniowe województwa pomorskiego
1. Wskaż na mapie i nazwij najdłuższe rzeki i jeziora województwa. 2. Które jezioro jest zwane wielkim morzem „kaszubskim” ? 3. Określ pochodzenie genetyczne jezior : Łebsko, Raduńskie Górne, Druzno, Żarnowieckie, Koronowskie . Jakiego pochodzenie jest większość jezior w województwie ? 4. Która rzeka znana jest z pięknego jaru . Odczytaj z mapy przez jakie miejscowości ona przepływa . 5. Co to są „oczka” i jak powstały ? 6. Na obszarze jakiej krainy geograficznej występuje najwięcej jezior i dlaczego ?
Grupa 4 – Roślinność i gleby woj. pomorskiego
1. Podaj lesistość woj. pomorskiego i porównaj i z lesistością całego kraju. 2. Wskaż największe kompleksy leśne w naszym woj. i nazwij je. 3. Wymień charakterystyczne zbiorowiska roślinne regionu. 4. Wyjaśnij z jakimi warunkami naturalnymi ( podłoże glebowe, rzeźba) są związane: a) lasy sosnowe b) lasy bukowe c) łęgi d) torfowiska Podaj przykłady występowania w obrębie analizowanego obszaru. 5. Odczytaj i wskaż parki narodowe i krajobrazowe w województwie.
Opracowała Grażyna Mejer |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|